Op zoek naar een boekhouder?: AG Finance biedt alles onder één dak
Openingstijden: 08:00am-6:00pm
Categorieën
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Zijn de kvk inschrijving kosten aftrekbaar?

Elk ondernemer heeft mee te maken, de kvk inschrijving kosten. Wanneer je jouw bedrijf inschrijft bij de kvk, dan ben je hiervoor een vergoeding verschuldigd. Deze kosten zijn altijd exclusief btw. Er zit dus geen btw op deze vergoeding. Deze kosten zijn altijd aftrekbaar voor je onderneming. Vergeet deze betaling dus niet om mee te nemen in je boekhouding. Heel vaak heb je nog geen zakelijke bankrekening, waardoor je meestal via je prive rekening de vergoeding betaalt. We zien dat deze vergoeding vaak door de ondernemer wordt vergeten om toe te voegen als inkoopfactuur.

De boeking voor de kvk inschrijvingkosten ziet er als volgt uit:

Debet: KvK inschrijving kosten (Resultatenrekening)

Credit: Bankrekening of Prive betaling (Balans)

Wat is de hoogte van de kvk inschrijving kosten?

Je betaalt eenmalig een vergoeding van €50 om jouw bedrijf in te schrijven bij de KvK. Ook bij een eventuele wijziging van de rechtsvorm ben je dit bedrag verschuldigd. Stel dat je een eenmanszaak hebt en uiteindelijk dit omzet naar vof, dan ben je dus dit bedrag ook verschuldigd.

We zien vaak dat er direct ook een uittreksel kvk wordt gekocht, direct na de inschrijving van je bedrijf. Hiervoor betaal je €15 voor. We raden aan om dit uittreksel niet op papier aan te schaffen. Je kan nadat je inschrijving is gerealiseerd, het uittreksel ook via Internet bestellen. Je betaalt dan gewoon de helft van €15, namelijk 7,50.

Voorheen betaalde je tevens een jaarlijkse vergoeding voor de inschrijving. Dit was een terugkerend verplichting. Gelukkig is deze vergoeding afgeschaft met de komst van de nieuwe kvk wetgeving.

Inhoudsopgave