Op zoek naar een boekhouder?: AG Finance biedt alles onder één dak
Openingstijden: 08:00am-6:00pm

Hoe lang is de bewaarplicht voor je ?

Als ondernemer moet je minimaal 7 jaar de en boekhouding van je onderneming bewaren. Dit is wettelijk vastgelegd. De Belastingdienst kan dan tot 7 jaar terug jouw boekhouding controleren. Een goed ingerichte  helpt immers niet alleen te voldoen aan de bewaarplicht. Het geeft jou als ondernemer ook een betrouwbare bron van cijfers waarop je sturing kan geven aan jouw […]

Lees verder

Hoe kan je boekhouden als ZZP’er of Ondernemer?

Elk ondernemer moet de administratie c.q. boekhouding van zijn bedrijf goed en inzichtelijk bijhouden. Dit geldt natuurlijk ook voor de zzp ondernemer. Boekhouden zorgt ervoor dat je een overzicht kan verkrijgen over alle ontvangsten en uitgaven, waardoor je direct kan achterhalen hoe jouw bedrijf ervoor staat. Uiteindelijk krijg je als eindresultaat een balans en winst- en verliesrekening. Daarnaast is het […]

Lees verder

Hoe werkt de BTW?

Btw (Omzetbelasting) is de belasting die je betaalt over jouw omzet. Per maand, kwartaal of jaar moet je de aangifte indienen en eventueel ook betalen of terugontvangen. Omzetbelasting die je zelf betaald hebt voor je inkopen en kosten, mag je dan ook natuurlijk aftrekken. De rechtsvorm (bijvoorbeeld eenmanszaak, vof of bv) is voor de berekening […]

Lees verder

Belastingdienst contact mogelijkheden

Je wilt als ondernemer met de Belastingdienst contact leggen. Waar moet je nou beginnen? Je wilt meteen de juiste afdeling contacteren. Wij merken dat dit knap lastig is. Daarom hebben wij een lijst opgemaakt met de diverse contactmogelijkheden. Hieronder een opsomming van de diverse contactmogelijkheden met de Belastingdienst: Telefoon Belastingdienst Sociale media Belastingdienst E-mail Bezoekadres […]

Lees verder

Waarom moet je een administratie opzetten?

Administratie betekent letterlijk dat je de gegevens van jouw bedrijf op papier of elektronisch vastlegt. Enerzijds is het opzetten van een overzichtelijke boekhouding wettelijk verplicht. Anderzijds behoud je hiermee continu inzicht in de cijfers van je onderneming. Voor je cijfers Via AG Finance wordt je gehele administratie digitaal bijgehouden. Alle facturen en bonnetjes worden elektronisch […]

Lees verder

Wat zijn voorzieningen?

Voorzieningen worden opgenomen onder de passiva (rechter) zijde van de balans. Een voorziening is een verplichting voor je bedrijf, waarbij de omvang en tijdstip van ontstaan nog onbekend is. Het is per datum wel bekend dat deze verplichting gaat voortvloeien, hierdoor mag je dit ook opnemen als voorziening. Je kan voorzieningen zien als een reservepotje die […]

Lees verder

Wat zijn overheadkosten?

Overheadkosten zijn kosten die een indirect karakter hebben. De overheadkosten zijn alle kosten die je maakt om jouw onderneming draaiende te kunnen houden. Deze kosten zijn vaste kosten, en staan los van de productie. Dit betekent dat deze kosten niks te maken hebben met je omzet. Denk bijvoorbeeld aan een supermarkt. De kosten van de […]

Lees verder

Wat zijn liquide middelen?

Liquide middelen zijn niks anders dan alle chartale en girale geldmiddelen. Je moet hierbij denken aan bijvoorbeeld kasgeld, geld op bankrekeningen, etc..Liquide middelen kunnen als betaal instrumenten gezien worden. Deze gelden worden uitgegeven door een overheid of een andere instantie die door de overheid wordt gecontroleerd. Als er een betaling wordt gedaan door een debiteur, dan […]

Lees verder

Wat zijn kruisposten?

Kruisposten zijn alle mutaties binnen een onderneming waarbij overboekingen plaatsvinden van tussen liquide middelen. Kruisposten komen op de balans voor en worden altijd als een aparte grootboekrekening geboekt. Een boeking als kruispost betekent dat de liquide middelen niet afnemen. Er is alleen een verschuiving tussen grootboekrekeningen. Hoe verwerk je kruisposten in de boekhouding? Kruisposten kan je via de bankrekening mutaties […]

Lees verder

Wat zijn debiteuren?

Debiteuren zijn relatie’s die nog moet betalen. Je hebt dus een vordering op deze relaties. Deze post wordt onder de activa opgenomen in de balans. Indien de betaling binnenkomt via de bank, dan verlaagd dit het saldo van de debiteuren. Wat is debiteurenbeheer? De afdeling debiteurenbeheer zorgt ervoor dat relaties van een onderneming hun betalingsverplichtingen […]

Lees verder